Web
Analytics

De juiste prijs

De juiste prijs – wat is de magische formule?

Als webwinkeleigenaar is het bepalen van de prijs van mijn (prachtige) artikelen een van de lastigste dingen om te doen. Je denkt misschien dat je als webwinkelier niet zo veel kosten hebt – je hebt bijvoorbeeld geen huur van een winkelpand en je hoeft ook geen winkelpand in te richten. Personeel heb je meestal ook niet en je hoeft natuurlijk ook niet dagelijks je winkel schoon te maken. Maar daar staan wel andere kosten tegenover. Bijvoorbeeld de kosten van het juiste inpakmateriaal – het moet stevig zijn, maar er ook een beetje leuk uitzien. En wat dacht je van de kosten voor een domein en voor de software of het platform van een webwinkel? Of, ook niet onbelangrijk, het salaris van de webwinkelier? Ik hoef niet van mijn webwinkel te leven – maar het is wel een bedrijf en geen hobby. Nog een belangrijke: als er een bestelling kwijt raakt in de post (wat niet zo vaak gebeurt – ik klop het meteen even af!) dan ligt de verantwoordelijkheid daarvoor bij mij. Want gelukkig hebben we de wet Kopen op afstand, die dat regelt. Ook iedere betaling die je ontvangt kost geld – of je nu een vast bedrag per transactie betaalt voor iDeal, of een percentage aan PayPal of zelfs een klein bedrag voor een bankoverschrijving. Want ja, bij een zakelijke rekening kost ook dat meestal geld.

Alle kosten moeten in de prijs van de producten meegenomen worden. Er zijn wel ‘formules’ voor het bepalen van je verkoopprijs – bijvoorbeeld 2.5 keer de inkoopprijs – maar ik heb het idee dat deze niet altijd werken voor online winkels. Je concurreert immers met de hele wereld als je op internet onderneemt. En je hebt, zoals ik hierboven aangaf, deels met andere kosten te maken – die denk ik ook vragen om een andere prijsstelling. Daarnaast maken veel webwinkeliers ook hun eigen producten – denk aan handgemaakte kleding, zeefdrukken of in mijn geval een eigen kaartenlijn. Hoe bepaal je daarvoor de prijs?

Als je grote producten verkoopt heb je per product veel omzet – in mijn geval, met een gemiddelde prijs van een kaartje die tussen de 1,15 en 1,50 ligt, moet je veel kaartjes verkopen voor diezelfde omzet. Dat is soms best een uitdaging kan ik je zeggen, om het dan allemaal toch kostendekkend te maken en jezelf ook niet uit de markt te prijzen. Want er zijn enorm veel webwinkels – in alle branches. Zijn je prijzen te hoog, dan gaan mensen liever ergens anders shoppen. Maar zijn je prijzen te laag, dan besta je over een paar maanden misschien niet meer, omdat je geen of onvoldoende winst maakt.

Zelf let ik continu op de prijzen van mijn concollega’s. Soms liggen die zo veel lager dan die van mij, dat ik me afvraag hoe dat mogelijk is. Af en toe blijkt dit dan ook, omdat ze een paar maanden later een uitverkoop houden en de deuren van hun online winkel dicht moeten doen. Soms zijn de prijzen ineens hoger. Dat vertelt me dan ook iets over een prijsverhoging van een leverancier die er aan zit te komen. Als bepaalde winkels de prijzen verhogen, weet ik meestal al hoe laat het is. Je kunt natuurlijk ook prijzen verlagen en minder tijd en geld besteden aan hoe je de artikelen verpakt. Dat is voor mij geen optie – als ik een pakketjes verstuur, wil ik niet alleen dat de kwetsbare kaarten helemaal heel aankomen, maar wil ik ook graag dat de ontvanger denkt ‘wauw, een cadeautje voor mezelf!’

Ik kijk dus wel naar de prijzen van anderen – maar ik probeer me er niet gek door te laten maken. De magische formule heb ik dan ook nog niet ontdekt – maar jij misschien wel? Laat het me dan vooral weten! Ook als je denkt ‘ik kijk er heel anders naar’ – ik leer graag bij.

Hoi – leuk dat je mijn profiel bekijkt! Ik ben Astrid – ondernemer, schrijver, levensgenieter. Ik werk al meer dan een decennium als zelfstandige en ik leer nog wekelijks nieuwe dingen. Juist dat vind ik zo leuk aan het hebben van een eigen bedrijf. Ik werk als tekstschrijver, content manager en projectleider en daarnaast heb ik een webwinkel in (ansicht)kaarten – Cardcetera –, waar ik alle drie deze functies in een bedrijf laat terugkomen. Ik lees graag en veel, loop hard en mag graag ergens een hapje eten, waar ik dan weer inspiratie uit haal voor in mijn gen keuken. Ik kom uit het Brabantse land, maar woon daar al heel lang niet meer. Of ik er ooit weer ga wonen? Zeg nooit nooit is mijn motto!  

Ik schrijf graag – deels dus voor mijn werk, maar ook op mijn eigen blogs. En daarnaast mag ik nu voor De Online Etalage schrijven. Heel leuk – want zo kan ik jou hopelijk inspireren en je laten zien wat ondernemen nu zo leuk maakt.